زندگی نامه دکتر محمد سریر

 

 

 

 دکتر محمد سریر موسیقیدان و آهنگساز بسال 1323 در تهران متولد شد.تحصیلات خود را  در رشته موسیقی از کنسرواتوار آزاد هنرستان عالی موسیقی آغاز و در دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داد و درآکادمی موسیقی و هنرهای زیبای وین ( اطریش ) دررشته آهنگسازی به پایان رسانید.

توانائیهای وی در نواختن سازهای جهانی و سنتی و شناخت وی از موسیقی ملی و بومی ایران امکانات مؤثری را جهت تصنیف آثاری با بهره گیری از جنبه های فنی موسیقـی بین المللی و ظرفیت های موسیقی ملی در اختیار این آهنگساز قرار داده است.

تحصیل در زمینه اقتصاد و علوم سیاسی و کسب مدارج علمی به خلاقیت هنری این آهنگساز غناء بخشیده است .محمد سریر کار آهنگسازی را از سال 1345 آغاز و تصنیف بیش از 70 اثر آوازی موسیقی توصیفی ، موسیقی فیلم و سریال حاصل تلاش وی طی این سالها بوده است. دکتر سریر ضمن تدریس در دانشگاههای موسیقی، بعنوان مشاور امور فرهنگی نیزدر وزارت امورخارجه مشغول فعالیت می باشند.

                                                                                     " برگرفته از کتاب زمزمه های پایدار- فروغ بهمن پور"

 

 

مصاحبه با استاد :

 

* استاد ضمن خوشامد گویی وعرض خیر مقد م خد مت شما بابت تشریف فرمائیتان، همانطور که مطلع شدید آکاد می فرهنگ و هنر تهران در کنار فعالیتهای رسمی به همراهی دانشجویان قصد براه اندازی نشریه الکترونیکی { سایت اینترنتی} با عنوان آکادمی موسیقی تهران را دارند. که درتمام زمینه های موسیقی اعم از اطلاعات روز موسیقی و اخبار...با توجه به اینکه اینگونه فعالیتها در زمره نخستین قدمها دراین زمینه  ميباشد. خواهش دارم که دیدگاه خود را در این باره بفرمائید.

 

بله البته همانطورکه میدانید دیگه در ما در قرن انفجار اطلاعات به سرعت و در این محتوا و کیفیت در ارتقاء علوم و هنرها طبعاَ خیلی تاَثیر دارد دیگه در دنیا هیچکس نیست که بلافاصله از آنچه که درنقاط دیگر  دنیا اتفاق می افتد با خبرنشود شاید بزرگترین تحولی است که در اواخر قرن بیستم واوایل قرن بیست ویکم اتفاق افتاده بنابراین اقدام شما هم طبعاَ بسیار بسیار مؤثر است.

 

* با تشکر به عنوان سؤال دوم همانطور که می دانید دانگاههای دولتی متاَسفانه هم معدود هستند وهم محدود در پذیرش دانشجوی موسیقی، جنابعالی بفرمائید که ایجاد و روش چنین مراکز آموزشی که با امکانات خصوصی و تحت حمایت دانشگاهها و مراکز دولتی در حال فعالیت هستند چه تاَثیری در آینده موسیقی ما می تواند داشته باشد و اساساَ آیا فضای موسیقی ما و پیشرفت آن هست یا نه؟

 

ببینید طبعاَ هر نوع  مکان  آموزشی می تواند  در دو وجه عمل کند هر فضای  آموزشی در یک جایگاهی قرار دارد در یک هدفهائی فعالیت  می کند ممکن است  بعضی ها بخصوص  در زمینه هنر در حال  جنبی آن هنر کار بکنند  افرادی  هستند  که کارهای  دیگری  دارند  مشاغل دیگری دارند  میخواهند  با هنرها هم آشنا  یشوند  آن  محلهای آموزشی  که هدفش  در یک  رشته  بخصوص  هست  بر می گردد  به  کادر و آن ظرفیتهای علمی و هنری که جذب می تواند بکند.  آنها هستند که انتقال دهنده این علوم و فنون  به دانشجوهاهستند که این بخش ها اگر بتوانند از ظرفیتهای خوبی بهره ببرند  طبعاَ دانشجویانی هم در یک  سطح خوبی قرار می گیرند بنابراین  گسترش این نوع فضاهای آموزشی بر می گردد  به اینکه  چه کادری  را  بخواهند انتخاب کنند فضا فقط جهت بهره بردای مالی نباشد خدمات فرهنگی جزء هدفهای اصلی شان باشد.                                                                                      

 

*به عنوان سؤال آخر همانطور که از سوابق تحصلاتی شما مشخص است اینکه شما در رشته اقتصاد هم تا حد دکتری تحصیلات  خود را ادامه داده اید با یک مقدار کنجکاوی که باید در ذات هر دانشجوئی سراغ داشت می خواهیم بدانیم به نظر شما چه ارتباطی بین موسیقی و اقتصاد می توان یافت؟

 

ببنید اولاَ هیچ اقتصاد دانی پولدار نیست چون ما وقتی حرف اقتصاد می زنیم فکر می کنیم که اقتصاد دان  به بازار فکرمی کند و اینکه بازار چقدر می تواند درآمدزا باشد در حالیکه اقتصاد دان کار ا صلی اش تحلیل بازار است. تحلیل مسائل اقتصادی است در حقیقت او یک کار تخصصی را انجام می دهد مثل یک دیپلمات که در حقیقت کار سیاسی نمی کند در حقیقت او مجری سیاست است. سیاستگذار سیاستی را بنیان می گذارد و دیپلمات روشهائی دارد که آن سیاست را چگونه به اجرا بگذارد. اقتصاد هم یک کار فکری ریاضی است یک علم در حد بالا از ریاضیات استفاده می شود همانطور که موسیقی در حد بالا از  ریاضات استفاده می کند نه فقط یک کسی باید حتماَ ریاضیات بخواند تا بتواند این کار را بکند بلکه باید ذهن ریاضی داشته باشد بلکه ذهن و تفکر علمی داشته باشد بتواند آنالیز بکند چند فاکتور را و چند عامل را با هم جمع کند بنابراین از زیر بنا و ساختار ریاضی خیلی به هم نزدیکند ولی خوب از نظر نوع برخوردشان با مسائل اجتماعی و ملی طبعاَ به دو نوع تفکر مختلف دارند من خیلی وجه متفاوتی اگر از این دیدگاه به این دو نگاه کنیم نمی بینیم ضمن اینکه در گذشته های دور خیلی به هنر به عنوان یک شغل و کار حرفه ای نگاه نمی شد. بد نیست از قول کارگردانان برجسته فقید ما که از دوستان صمیمی ماهم بود خاطره ای را بیان کنم که کسی روزی از ما پرسید که کار شما چیست؟  گفتم کارگردانم. گفت:خوب صبح ها کارت چیست؟ اصلاَ  فکر می کرد که او عصرها به عنوان اضافه کار باید برود دنبال ...                                                                                                             

موسیقی هم همینطور... اگرکسی می آمد می گفت: شغلم موسیقی است برایشان غیرعادی بود که در گذشته های دوربسیاری از خانواده ها سعی می کردند که در کنار برنامه های هنری که هست حتماَ در زمینه دیگری هم فعالیت داشته باشند و این بود که بنده بعد از تحصیلات دبیرستانی به دانشکده حقوق رفتم و در عین حال موسیقی را هم در کنسرواتوارآزاد دنبال کردم بعداَ آمدم در دانشگاه تهران مجدداَ امتحان دادم و  بعد رفتم به رشته موسیقی، زمانیکه فوق لیسانس میخواندم همزمان درهمان رشته برای گذراندن دوره های عالی به خارج رفتم و همزمان با خواندن آن درسها به آکادمی رفتم برای آهنگسازی ادامه تحصیل دادم که البته کار سختی است شما اگر حرفه ای بخواهید این کار را دنبال کنید باید خیلی وقت بگذارید ویا از زندگی عادی تان بزنید و حتی اگر بخواهید به صورت حرفه ای هم در صحنه کار بمانید خیلی وقت باید بگذارید و اگر هم بخواهید حرفه ای شناخته شوید باید مرتباَ کار تولید نمائید.                                                                                                              

 

 

 

 

" تاریخ مصاحبه مورخ 24/6/1382 در محل آکـادمـی موسیقـی تهـران "

بازگشت به صفحه اول